חימום מים – מרומא, להמצאה החדשנית של המאה ה-21

חימום המים, כמו שאנחנו מכירים אותו היום, מהווה עבורנו איכות חיים גבוהה ורמת חיים מהנה ובלתי מתפשרת. במהלך השנים, תחום זה עבר תהפוכות ושינויים רבים עד שלא ניתן לדמיין כיצד היינו מתמודדים אם היינו חיים בעולם של אז. על מנת להבין את גודל השינוי בהווה, יש צורך להרחיק, לחזור אחורה בזמן, לעצור את השעון ולהכיר את ההיסטוריה של חימום המים ממבט קצת אחר.

 

חימום מים

“כל הדרכים מובילות לרומא”

כמו המצאות רבות אחרות, גם בנושא חימום המים, הרומאים היו הראשונים. בין שנת 298 לספירה לבין שנת 306 לספירה, אנו מוצאים עדויות, שהרומאים בנו מרחצאות גדולים עם מים מחוממים. למרות שאלה לא היו מחממי מים אישי, ניתן לראות בכך את העדות ההיסטורית, שמדובר בצעד הראשון לקראת חימום המים. בהמשך,  כאשר האימפריה כבשה מקומות נרחבים, הוקמו עוד ועוד מרחצאות במקומות שונים, מה שאפשר לתופעת המרחצאות והמים המחוממים, להתרחב ולהגיע לכל העולם.

 

בשנים לאחר מכן, השתמשו ברחבי העולם בחימום מים בצורה ישירה, כלומר, על ידי הנחת כלי גדול עם מים על גבי אש והוספתו לאמבטיה או במרחצאות.  הקמין הביתי למשל, שאותו אנו מכירים יותר בשם ‘האח הביתי’, אשר היה נפוץ בקרב בתי העשירים, הפיץ גם הוא חלק מאותו חימום ישיר.

 

קפיצה בזמן, אנחנו עוצרים את השעון.

השנה היא 1777, שוויץ.

הוראס דה- ססר, בוטנאי שוויצרי מפתח לראשונה את הדוד שמש. הדוד מורכב מקופסת עץ שמכילה קולט ומכל, ובו ניתן לחמם… מרק! המצאה זו היתה גדולה ורבת משמעות, שכן דה- ססר הבין שניתן להשתמש בשמש, ובאמצעותו לחמם נוזל. בהמשך, הדוד התפתח למגוון שימושים, כאשר הוא עושה שימוש באנרגיה סולארית מהשמש, ובכך מצליח לחמם מים.

 

משוויץ, אנו קופצים ללונדון לצייר אנגלי שהרשים בכישוריו.

השנה היא 1868, צייר אנגלי בשם בנימין ווהדי מוהן (Benjamin Waddy Maughan) ממציא את דוד המים הביתי, מבלי הצורך להשתמש בדלק מוצק. הוא קרא לזה “גייזר”, על שם הגייזרים שהיו באיסלנד, שמתוך האדמה שלהם פרצו מים. אותם צינורות שחיבר, היו מחוממים על ידי גזים חמים באמצעות מבער שנמצא בתחתית, כאשר מים חמים זרמו לתוך כיור או גיגית. בכך ניתן היה להשתמש במים חמים, אולם בצורה מסוכנת ואף רעילה.

 

חימום מים והתרומה הישראלית

פיתוח משמעותי לדוד השמש, הגיע, בשנות ה-50, של המאה -20, מחוקר ישראלי בשם פרופסור צבי תבור מהאוניברסיטה העברית. המדען הישראלי, שעלה לארץ מאנגליה, התרכז במחקר שבחן כיצד ניתן לנצל את מקורות האנרגיה הטבעיים שקיימים בארץ. הוא התמקד באנרגיה סולארית ובאופן שבו ניתן לנתב אותה לשימושים שונים והכרחיים. הממצאים של המחקר שלו, הובילו אותו להמצאת דוד השמש הסולארי, זו שאותה אנו מכירים כיום, שנפוצה כמעט בכל בית ישראלי.

שנות ה- 70, של המאה ה-20

המצאה חדשה הפכה לפופולארית במיוחד. מחמם מים בגז, אשר מכונה “יונקרס”. מדובר בשיטת חימום של מים בגז,  באמצעות מערכת חימום מיוחדת שמציעות חברות הגז השונות. מערכת זו מייצרת חימום מים שפועל רק כאשר הברז מופעל, וזאת לעומת חימום באמצעות דוד שמש או חשמל. מערכת חימום זו, מזהה את הפעילות של הברז, ובעזרת מערכת חימום מרכזית שמכילה דוד מים מיוחד, היא מחממת את האזור באופן מידיי, וללא צורך בהמתנה. היונקרס, הוא למעשה שם של חברה גרמנית שייצרה בזמן מלחמת העולם השנייה דודי חימום ורדיאטורים. ברבות השנים, השם יונקרס הפך לשם גנרי, אשר מתייחס למחמם מים מידיי.

סוף המאה ה-20, נמצאים עם הפנים אל המאה ה-21.

הערכים שחשובים הם איכות חיים, שמירה על הבריאות, הסביבה ושיפור הטכנולוגיה לטובתנו האישית. אחת ההמצאות הנפוצות היא משאבות חום.  משאבת החום, פועלת באופן מתקדם וחכם. היא שואבת את החום שקיים בסביבה, ובעזרת מדחס מפיקה ממנו את אנרגיית החום הנדרשת. משאבת החום מאפשרת לחמם למעשה, כל דבר, החל מחימום מים לבריכות, חימום למערכת חימום תת רצפתי וכלה בהסקות מרכזיות. בגלל שמשאבת החום עושה שימוש במשאב זול וזמין – הטבע, השוהים בקרבתה אינם מסתכנים בסכנה בריאותית ויכולים עוד לחסוך סכום כסף רב בעלויות החימום.

חימום מים – לאן פנינו?

ההיסטוריה מלמדת, כי בכל רגע יש המצאה חדשה, הודות לחוקרים ולאנשי חזון. אלו אנשים שאפתנים, מלאי תעוזה וסקרנות אשר הפכו והופכים את החיים שלנו לחיים טובים יותר, בכל קנה מידה אפשרי. בראייה מפוכחת, סביר להניח שבעוד 50 שנה הטכנולוגיות ישתנו לחלוטין, והמצאות חדשות יתפסו את מקומן של אלו שהיום הן עוד משנות חיים. במבט לאחור, ניתן להתרשם מכוח העוצמה שקיימת בשכלם של אנשים, אשר יצירתיותם מביאה לידיי מהפכות מרחיקות לכת, שמשפיעות באופן משמעותי, יום יום על בני אדם ברחבי העולם.