המלצה של ישראל טירקל

שירה שלום,

ישראל טירקל, מרצה להנדסה באוניברסיטת בן גוריון, מספר על תהליך ההתקנה של
משאבת החום בביתו במבשרת ציון.

ואיך יכול להיות שבחורף הירושלמי הוא מסתובב בבית רק עם חולצה קצרה?
לצפייה במשוב – ללחוץ כאן
<https://cp.responder.co.il/link.php?lid=12798723&t=1>

<https://cp.responder.co.il/link.php?lid=12798723&t=1>

תהליך העבודה – דבר ראשון הוא אולי אפילו לא לוקח יום עבודה שלם. הוא לקח איזה
חצי יום פלוס.

כל העבודה נעשית מחוץ לבית. זאת אומרת, נעשתה או על הגג או קצת על הקרקע.

שום עבודה לא נעשתה בתוך הבית. הדבר היחידי שנעשה בתוך הבית זה שהצעתי לחבר’ה
האלה קצת לשתות וקצת להתרענן. מעבר לזה באמת, הכל נעשה בחוץ.

העבודה בעצמה גם שנעשתה בחוץ על הגג,היא לא מלכלכת. זאת אומרת, זה פירוק, זה
הרכבה.

אני לא זוכר שהייתי צריך לעבור ולטאטא, בטח לא בתוך הבית כי זה לא היה
רלוונטי, אבל גם בגג או על הרצפה.

הצוות של מתן הוא חבר’ה מאוד נחמדים ומאוד כיפים לדבר איתם. גם האמת שאני
ליוויתי את העבודה בגלל שאני אוהב להיות בקרבת אנשי מקצוע שמבצעים אצלי עבודות
בבית כי אני אוהב ללמוד מהם. זה לא המקצוע שלי.

יש בעלי מקצוע שלא אוהבים את זה, יש בעלי מקצוע שזה מפריע להם. אני בדרך כלל
יכול להעריך בעלי מקצוע כאלה כפחות טובים כי הם לא אוהבים ששואלים אותם שאלות או
שכאילו בודקים אותם וכו’.

לא הייתה שום בעיה. זאת אומרת, הסתובבתי, ראיתי, זה עניין אותי, ענו לי על
שאלות. השתדלתי כמובן לא להפריע להם כי בסופו של דבר הם צריכים לעשות את
העבודה שלהם, אבל הם היו פתוחים ונחמדים כל הזמן.

למי היית ממליץ?

הייתי ממליץ להתקין משאבת חום לכל מי שמסיק את הבית שלו. זאת אומרת, אנשים
שמסיקים את הבית שלהם יותר מכמה ימים בודדים או שבוע שבועיים בודדים בשנה –
שזה אומר כל האזורים היותר קרים במדינת ישראל – לשים, להרכיב משאבת חום.

זה הפתרון הכי זול, זה הפתרון הכי כלכלי, זה הפתרון הכי אסתטי והכי מתאים, וזה
פתרון לטווח ארוך.

הייתי ממליץ לכל אחד לעשות משאבת חום. יותר זול, יותר מתאים, מכל פתרון אחר
שאני מכיר להסקה של בית.

ישראל, תראה. הלקוחות שרואים אותנו עכשיו לא מכירים אותי, לא מכירים אותך, אבל
נראה לי שכמה מילים… אתה, כבר כמה זמן יש לך משאבת חום, שלוש, ארבע, חמש
שנים?

חמש שנים.

תן איזה כמה מילים לאנשים שיבינו גם קצת עליי, וגם בעיקר על הפתרון, על משאבת
החום.

מה היה לך קודם – כמה שילמת, מה יש לך היום – כמה אתה משלם, הנעימות שיש לך
בבית, ההבדל בין קמצנות בחימום לבין חום… תן כמה מילים.

אז באמת משאבת החום שעובדת אצלנו כבר חמש שנים, זאת אומרת, עכשיו אנחנו נתחיל כבר
בעונה השישית. אז זה חמש עונות מלאות שהייתה לנו משאבת חום שאתה התקנת אצלנו
בבית.

אין מה להשוות. זאת אומרת, לפני חמש שנים או לפני שש שנים, שהייתה השנה
האחרונה שהסקתי באמצעות סולר, לדעתי, הסכומים שזה עלה לי הגיעו… עברו כבר את
ה-15,000 שקל בעונה.

וגם ה-15,000 שקל אז בזמנו בעונה, הסקתי כמה שעות בודדות ביום, זאת אומרת, לא
הסקתי כל הזמן.

מתקמצנים.

בוודאי שכן, כי זה המון כסף, עם כל הכבוד. כסף לא גדל על עצים לכל אחד, זה גם
לא הגיוני לשלם כל כך הרבה כסף על חימום של הבית.

על סתם, חלק משעות הלילה, חלק משעות היום, רוב שעות היום, אם לא היו אנשים
בבית, לא הסקנו, פשוט לא הסקנו, והסתובבנו פה בחורף עם סוודר או עם לבוש קצת
יותר חם בבית.

היום אנחנו מסיקים נון סטופ במשך 4 חודשים או יותר, 24 שעות ביממה. אני מסתובב
רק עם חולצה קצרה דקה. אין לי גם גופיה מתחת, אני הולך רק עם חולצה קצרה. מאוד
נעים לי בבית.

חסכת בביגוד.

חסכנו גם בביגוד לחורף. והעלות של זה שאני מסיק נון סטופ זה בסביבות 4,500 גג
התוספת של משאבת החום הזאת בשנה, זאת אומרת…

לכל השנה.

לכל השנה.

פחות מאלף שקל בחודש?

בטח פחות מאלף שקל בחודש, בוודאי שכן.

מה שקורה זה שא’, אני מסיק הרבה יותר, והרבה יותר חם לי ונעים לי, ויש לי מים
חמים 24 שעות ביממה.

וב’, זה עולה לי… אז יחסית למה שעשיתי אז, זה שליש יחסית למחירים של היום,
יכול להיות שזה רבע או פחות – אבל הסקתי הרבה פחות אז אין מה להשוות.

מבחינת השירות, כן מדי פעם, פעם בשנתיים או שלוש, היו לי פעמיים-שלוש במשך
החמש שנים האלה שהייתה לי איזו שאלה על המערכת.

הרמתי טלפון למתן, מתן תמיד עונה אם הוא לא עסוק באותו רגע, אז הוא חוזר כאשר
הוא מתפנה, ותמיד הוא עונה על השאלות.

הוא אף פעם לא אמר לי: “לא, אין לי זמן לענות לך על התייעצות כזאת או אחרת”.

השאלות שלי גם לא תמיד נוגעות רק לבעיה כזאת או אחרת, אלא גם להתלבטות לגבי
המערכת, פעולות התחזוקה שלה וכו’. מתן תמיד עונה. מתן תמיד חוזר.

כפי שאתם מבינים, אנחנו כבר חמש שנים אנחנו מכירים, וזה לא שמתן הרוויח ממני
איזשהו כסף מאז החמש שנים האלה. זאת אומרת, במשך כל השנים האלה הוא פשוט בקשר.

מתן כל תחילת חורף, לפני שלג, כשיש אירועים מיוחדים, שולח הודעות: “שימו לב
לזה.” “תפעילו ככה או אחרת את המערכת.” “תעלו את הטמפרטורה, תורידו את
הטמפרטורה.” כך שאנחנו נהיה ערים לזה.

זאת אומרת, מתן גם יודע וגם זוכר וגם טורח, ומעדכן את הלקוחות שהוא עשה אצלם
את המערכת, בלי קשר לאיזושהי מחויבות או לאיזשהו קשר מסחרי שהמשיך במשך החמש
שנים האלה.

שום קשר, נקודה. זה הכל.

אין כמוך. תודה.

שירה אשמח לעזור גם לך,